15.04.2023

Vinerea Mare

230414-Vinerea-Mare-162

În Sfânta și Marea Vineri se săvârșește Denia prohodului Domnului, slujba înmormântării Sale.
 

În biserica noastră toată ziua a fost plină de evenimente dedicate pregătirii Paștilor: pregătirea pâinii pentru Paști, scoaterea Sfântului Epitaf, terminând cu Prohodul, seara.
 

Slujba Prohodului Domnului a adunat oamenii în biserică și în curte.
 

Cântarea, cu cele trei stări ale sale, a răsunat din glasurile tuturor, în cuvinte de o frumusețe și profunzime aparte, slăvind îndelunga-răbdare a Mântuitorului, plângându-i pătimirile și moartea, alături de Maica Sa, arătându-ne revolta fața de trădarea lui Iuda. Dar, peste toate acestea, peste uimirea față de moartea Vieții, răzbat nădejdea și bucuria Învierii Domnului.
 

După încheierea Prohodului, se cântă Doxologia Mare, apoi urmează procesiunea de înconjurare a bisericii, plină de adânci semnificații. Procesiunea este marcată de patru opriri, însoțită fiecare de câte o ectenie pentru ocrotirea poporului credincios.
 

Sfântul Epitaf, purtat pe umerii preotului, închipuie trupul Mântuitorului. Înconjurarea bisericii simbolizează petrecerea către mormânt a Mântuitorului, de către credincioșii care poartă în mâini lumânări aprinse.
 

Ajunși din nou în fața bisericii, oamenii intră pe sub Sfântul Epitaf, arătând astfel participarea lor simbolică la coborârea în mormânt a Mântuitorului. Apoi Sfântul Epitaf este depus din nou pe masa Sfântului Altar, unde va rămâne până în ajunul Înălțării Domnului.
 

Potrivit cuvântului de învățătură rostit de Preasfințitul Varlaam Ploieșteanul, la Catedrala Patriarhală, Denia Prohodului Domnului este o slujbă deosebită, ale cărei texte ne invită la o meditație profundă. (…) Ideea esențială a strofelor Prohodului arată dumnezeirea Celui care moare într‑o smerenie desăvârșită, precum cel din urmă rob, răstignit, ucis cu cea mai rușinoasă moarte, destinată robilor, tâlharilor și criminalilor. (…) Slujba Prohodului este o slujbă de tânguire pentru pătimirile și moartea pe Cruce a Mântuitorului, dar este o cântare în care plângerea, tânguirea și compasiunea sunt străbătute de marea nădejde că Hristos va învia a treia zi, Biruitor asupra morții, diavolului, iadului și păcatului.
 

(Text de Mădălina-Florina Andreescu)